Nilai-Nilai Pendidikan Tasawuf Akhlaqi (Studi Analisis Pemikiran RKH. Muhammad Syamsul Arifin Dalam Buku Kalam Hikmah)

  • Hosen Institut Agama Islam Negeri Madura
  • Abdul Mukit Sekolah Tinggi Ilmu Bahasa Arab Darul Ulum Banyuanyar
  • Faisal Amir Sekolah Tinggi Ilmu Bahasa Arab Darul Ulum Banyuanyar
Keywords: Values, Education, Moral Sufism, Kalam Hikmah, RKH. Muhammad Syamsul Arifin

Abstract

Tasawuf Akhlaqi is teaching that discusses the perfection and purity of the soul, which is formulated in strict regulation of mental attitudes and behavior discipline, in order to achieve perfect and optimal happiness. So, we need purification efforts in humans through the cultivation of Sufism values. The book Kalam Hikmah is a small book that explains the values of Sufism education but focuses more on the values of Islamic Sufism. RKH writes this book. Muhammad Syamsul Arifin, in which there are Sufism values that are part of Islamic Sufism values.

This research is a literature review, which is done by reading, reviewing or examining library materials. The primary data source is the book Kalam Hikmah written by RKH. Muhammad Syamsul Arifin and his secondary sources in the form of books or other documents support and relate to Kalam Hikmah's book. Meanwhile, data analysis techniques use content analysis. Educational values, Islamic Sufism.

The results showed that: 1) The values of the Islamic Tasawuf Education contained in the Kalam Hikmah Book by RKH. Muhammad Syamsul Arifin includes Istiqomah, Sabar, Tawadhu ', Wara', Qona'ah and Tawakkal, 2) Typology of Islamic Thought by RKH Muhammad Syamsul Arifin, in the book of Kalam Hikmah is a Typology of Traditional Islamic Thought because it emphasizes Islamic thought, which is still firmly tied to the ulama thinkers 'experts in fiqh, hadith, tasawuf. The lives of scholars' who lived between the 7th century AD Until the 13th century AD, 3)

References

Abu Dzar adalah Jundub bin Junadah al-Ghifary (wafat 23 H./652 M.) dari bhani Ghiffar. Seorang sahabat yang lebih dulu masuk islam. Beliau sangat jujur dan memiliki keteladanan. Beliau tinggal di damskus.
Achmad Mubarok, Psikologi Qur’ani, Jakarta:Pustaka Firdaus 2001
Ahmad Farid, Bahrur Raiq fi Zuhdi war Raqa’iq, Terj Fuad Githa Perdana, Lc, Jawa Barat: Pustaka Khazanah Fawaid, 2016
Ahmad Farid, Bahrur Raiq fi Zuhdi war Raqa’iq, Terj Fuad Githa Perdana, Jawa Barat: Pustaka Khazanah Fawaid, 2016
Anwar Rosihon, Ilmu Tasawuf, Penerbit: CV Pustaka Setia, Bandung, 2008
Armai Arief, Pengantar Ilmu dan Metodologi Pendidikan Islam, Jakarta: Ciputat Pres, 2002
Artikel. Artani Hasbi. Hakikat Kebenaran Mengkaji Tasawuf Akhlaki-akhlak Kenabian. Guru Besar IIQ Jakarta. Volume 01, Nomor 02, Desember 2016
Bahrudin, “tipologi pemikiran Keislaman di Indonesia Abad XXI”, Jurnal MIQOT, Vol. XXXIII No. I Januari-juni 2009, 114.
Dalam sejarah perkembangan pemikiran islam pola pemikiran tradisional yang berupa pola pemahaman yang mengandalkan pemahaman para ulama’ masa lalu untuk menghadapi permasalah-permasalahan yang dihadapi pada masanya berkembang pada zaman pertengahan islam, yaitu setelah habisnya masa Dinasti Abbasiyah hingga abad 18 M. Lihat Mugiyono, “Perkembangan pemikiran dan peradaban islam dalam persefektif sejarah”, thn.XIV, Nomor 1, Juni 2013/ I-20, 8.
Dauh RKH. Muhammad Syamsul Arifin, yang ditulis oleh Ismael Tirtana dan El-Marom pada Majalah Al-Ikhwan, Edisi XVIII-1431/2010.
Djama’an Nur, Tasawuf dan Tarekat Naqsabandiyah Pimpinan Prof. Dr. H. Saidi Syekh Kadirun Yahya, Medan: Usu Press, 2004
Djama’an Nur, Tasawuf dan Tarekat Naqsabandiyah Pimpinan Prof. Dr. H. Saidi Syekh Kadirun Yahya, Medan: Usu Press, 2004
Ghazali, Ihya’ Ulumuddin, Terj, Ismail Yakub, Singapura: Pustaka Nasional PTE LTD, 1998
Hamka, Tasawuf Modern, Jakarta: Penerbit Republika, 2017
Ibnu Qayyim al-Jauziyah, Ensiklopedi Islam Ringkas, Jakarta: Raja Grafindo Persada, 1996
Imam Al Gazali, Ihya’ ulumuddin, Terj oleh Achmad Sunarto dengan judul : Kiat mendekatkan diri kepada Allah, Surabaya: PT karya Agung, 2010
Imam al-Ghazali, Mukhtashar Ihya’ Ulumuddi, Depok: Keira Publishing, 2014
Imam Nawawi, Ringkasan Riyadhus Shalihin, Terj. Abu Khodijah Ibnu Abdurrahman, Bandung: Irsyad Baitus Salam, 2006
Imam Qusayri, Risalah Qusayriyah Induk Ilmu Tasawuf, Surabaya: Risalah Gusti, 2014
Keputusan Menteri Agama Republik Indonesia No. 183 Tahun 2019 Tentang Kurikulum Pendidikan Agama Islam dan Bahasa Arab Pada Madrasah, 28-29.
M. Quraish Shihab, Tafsir Al-Misbahh, Jakarta: Menara Ilmu, 2009
Muhammad bin Shalih al-Munajjid, Silsilah Amalan Hati, Bandung: Irsyad Baitus Salam, 2006
Muhammad bin Shalih al-Utsaimi, Syarah Riyadash al-Shalihin, Riyad: Dar al-Wathan, 1426
Muhammad Harfin Zuhd, Tipologi Pemikiran Hukum Islam: Pergulatan Pemikiran Dari Tradisionalis Hingga Liberalis, Jurnal Studi Keislaman, Volume 16 Nomor 1 (Juni) 2012,
Muhammad Nashib Ar-Rifa’I, Kemudahan Dari Allah, Ringkasan Tafsir Ibnu Katsir (Terjemahan Ringkasan Tafsir Ibnu Katsir), Depok : Gema Insani Press, 2005
Munawir dan al-Bisri, Kamus Al-Bisri, Surabaya: Pustaka Progressif, 1999
RKH. Muhammad Syamsul Arifi, Kalam Hikmah, Yokyakrta, Suka Pres, 2019
Samsul Munir Amin, M.A, IlmuTasawuf , jakarta: AMZAH, 2012
Sayyid Husein Nasr, Tasawuf Dulu dan Sekarang, Jakarta: Pustaka Firdaus, 1994
Siswanto, Dinamika Pendidikan Islam Persefktif Historis, Surabaya: Pena Salsabila, 2013
Syekh Ahmad Ibnu Athaillah, al-Hikam: Menyelam ke Samudera Ma’rifat dan Hakekat, Surabaya: Penerbit Amelia, 2006
Syekh Khaled Bentounes, Tasawwub Jantung Islam, Nilai-nilai Uneversal Dalam Tasawub, Yogyakarta: Pustaka Sufi, 2003
Syekh Muhammad Nawawi Ibnu Umar al-Jari, Nasehat Bagi Hamba Allah, Terj Ahmad Sunarto Nashahihul ‘Ibat, Surabaya: al-Hidayah, 1416
Tesis, Mukhlis Malik, Implementasi Nilai-Nilai Tasawuf Dalam Upaya Pencegahan Tindak Pidana Korupsi (Studi Kasus di PT. Telkom Witel Medan), 2019, 39
Yunahar Ilyas, Kuliah Akhlaq, Yogyakarta: LIPI Pustaka Pelajar, 2007
Yusuf al-Qardhawi, Risalah Ikhlas dan Tawakal: Ilmu Suluk menurut Al-Qur’an dan As-Sunnah, Solo: Aqwam, 2015
Zamakhsyari Dhofier, Tradisi Pesantren, Jakarta: LP3ES, 1982
Ahmadi, A. (2018). Eksistensi Media Sosial dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Santri. AL-FIKRAH: Jurnal Studi Ilmu Pendidikan dan Keislaman, 1(1), 46-55.
Published
2021-09-18
Section
Articles